Weekend thuis - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Stanny Goffin - WaarBenJij.nu Weekend thuis - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Stanny Goffin - WaarBenJij.nu

Weekend thuis

Blijf op de hoogte en volg Stanny

11 Januari 2015 | Verenigde Staten, San Diego

De begrafenis van oma

Ondanks dat ik de vorige blog pas af heb kunnen maken en op internet kunnen zetten in mijn terugvlucht naar San Diego, wil ik (zo ongeveer tegelijkertijd, een beetje gek) een aparte blog schrijven over het afgelopen weekend. Het was een kort weekend. Ik ben evenveel tijd kwijt (geweest) met reizen dan dat ik daadwerkelijk in Limburg geweest ben.

Donderdagochtend vertrok ik om 10 uur, Amerikaanse tijd, vanuit I-House met de service Uber (zeker aan te raden!) naar San Diego airport. Om 11 uur ’s morgens, Nederlandse tijd, kwam ik op Schiphol aan, waar Jasper me als verrassing stond op te wachten. Vanuit Schiphol namen we de trein naar het zuiden en we stapten rond half 3 uit in Roermond, waar ik met Jasper en pap en mam ging speed-shoppen in het outletcentrum. Ik vond het een heel leuk idee toen we het afspraken in de trein, maar ik was inmiddels al meer dan 24 uur wakker, dus het was niet het grootste succes. Zeker niet toen ik letterlijk maar 2 minuten de tijd had om te douchen thuis (ook na al even veel uren niet gedoucht te hebben…), voor we naar oma gingen.

Terwijl ik al 30 uur wakker was, gingen we naar oma, in het mortuarium. De (superkorte) douche had me gelukkig goed gedaan, dus ik was redelijk wakker. Na een geweldige week in San Diego, waarin ik veel genoten heb en alle gebeurtenissen in Nederland voor mij op de achtergrond geraakt waren, kreeg ik een ontzettende (figuurlijke) klap in mijn gezicht, toen ik oma zag. Bam! Het is écht zo. Oma is dood. Het was alsof er een kraan open ging. De rest van het weekend heb ik veel gehuild. Ondanks de moeilijke confrontatie, was het fijn oma te zien. Ik zag in haar gezicht de rust. Die rust heb ik bij haar al aantal jaar niet gezien. Ze heeft het er afgelopen jaren erg moeilijk mee gehad dat ze steeds vergeetachtiger werd en steeds minder van de wereld begreep. Ze werd onrustig van haar steeds beperktere keuzevrijheid en het feit dat ze niet naar ‘heem’ (huis) mocht/kon. Ik zag nu met mijn eigen ogen dat oma de rust nu gevonden heeft. Dat gun ik haar. Ook was het fijn met de familie samen te zijn en met iedereen te kunnen knuffelen, het verdriet te delen.

Met een slaappil (én met Jasper naast me) sliep ik gelukkig goed, waardoor ik zaterdag bij de begrafenis redelijk fit was. De begrafenis was wederom confronterend, maar ontzettend mooi. We hebben oma herdacht zoals ze was: een lieve, zorgzame, sterke vrouw, die ontzettend veel hield van haar kinderen en kleinkinderen. Én alle manieren waarop ze ons dat liet merken. Ik vond het mooi te zien dat er zoveel mensen waren die bij de begrafenis aanwezig waren, een grote steun voor voornamelijk pap (en Mirjam en Ingrid natuurlijk). De begrafenis was iets waar ik altijd met veel tevredenheid en voldoening op kan terugkijken. Het was een mooi laatste afscheid. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik hierbij aanwezig heb kunnen zijn. Daarvoor wil ik de reisverzekering van National Academic nog graag eens extra bedanken.

Ook de koffietafel was fijn. Zo heb ik toch nog veel mensen kunnen zien en spreken, waar ik in eerste instantie door het afblazen van het afscheidsfeest geen afscheid van had kunnen nemen. Na de koffietafel zijn we eerst naar huis gegaan, waar we mijn eerste foto’s gekeken hebben. Daarna ben ik met Jasper boodschappen gaan doen: om Nederlands eten/badartikelen in te slaan !! Ik had geen koffer vanuit San Diego meegenomen, maar was van plan een heel koffer vol vertrouwde producten mee naar Amerika terug te nemen. Gewoon, omdat het kan. Denk aan: Pindakaas (de Hollandse is toch echt 10x beter), ontbijtkoek (!!! Mijn verslaving), koffie, stroop, mijn eigen shampo, conditioner, douchegel, deo, etc. Ik weet het, heel erg, maar ik ben toch blij dat ik die spullen mee kan nemen. Alleen wel slecht voor mijn inburgering….

Daarna zijn we met het hele gezin bij Ernesto’s gaan uit eten. Het was een gezellige, mooie afsluiting van een gekke dag. Ook heb ik ’s avonds nog veel met Jasper kunnen praten. Ook dat was fijn. Op exchange gaan als je een (relatief prille) relatie hebt, is niet heel gemakkelijk. Het was fijn ook met hem nog wat quality time te hebben, voor ik hem lange tijd niet zie.

’s Nachts heb ik geen oog dichtgedaan. Enerzijds door de (dubbele) jetlag, anderzijds door de emotionele rollercoaster waar ik doorheen gegaan ben afgelopen maand. De kraan was weer aangeslagen en ik kon hem niet uitzetten. Ook met het afscheid heb ik tranen met tuiten gehuild. Pap en mam zijn (ondanks dat ze een week weinig slaap hadden gehad) vroeg opgestaan om mij naar het station te brengen en me uit te zwaaien. Shauni en Inge kwamen me verrassen op het station in Sittard, waar ik naar Schiphol vertrok. Dat vond ik echt super lief. Wat een schatten, wakker blijven na het stappen om mij nog te kunnen zien en knuffelen. Dat vond ik echt heel fijn! Op het station waar ik moest overstappen stond Eline voor me klaar, om toch nog afscheid te kunnen nemen. Ook echt super lief! Wat bof ik met zo’n huisgenootje!

De hele treinreis en later op Schiphol heb ik gelukkig ook nog veel met Jasper kunnen praten. Want ‘dit was het dan’, nu ging het pas écht beginnen: de uitdaging. Niet alleen wat betreft de hele exchange als ervaring, maar óók wat betreft onze relatie. Het zal niet altijd even gemakkelijk worden. Het was fijn nog even met hem alleen door te brengen en door hem uitgezwaaid te worden. Ergens voel ik dat het goed komt, we gaan er in ieder geval voor vechten!

Nou, met de twee blogs bij elkaar hebben jullie wel even genoeg leesvoer voor de komende tijd ! Aangezien ik (hopelijk…) niet meer dagen hoef te reizen waarin ik uren de tijd heb, én ik (hopelijk…) uit de emotionele rollercoaster stap, waardoor ik minder (emoties) beleef, zullen het aantal blogs vanaf nu gaan afnemen. Ook zal de volgende blog weer wat vrolijker en enthousiaster zijn, dat weet ik zeker !

Groetjes vanuit San Diego, La Jolla, en bedankt aan alle mensen die de tijd nemen voor al deze lappen tekst!

  • 13 Januari 2015 - 15:58

    Sjef:

    Ha die lieve globetrotter.

    Wat leuk om te lezen en wat knap hoe je het allemaal vertelt en jezelf bloot geeft. Je bent slechts kort in Amerika, maar ik ben nu al heeeel trots op jou! Geniet ervan. Maar jou kennende, zal dat zeker lukken. Gewoon jezelf blijven en je zult zien dat dat ook daar aan de andere kant van de wereldbol prima werkt.

    Hier gaat alles z'n gangetje, al hebben we met z'n zessen een leuk lang weekend in het vooruitzicht. We vliegen vrijdagochtend naar Madrid en komen maandagavond pas weer thuis. Heeft te maken met het feit dat we laatst 30 jaar getrouwd waren en daarbij traditiegetrouw iets leuks verzinnen (en ook gaan doen natuurlijk).

    Ik kijk nu al uit naar je volgende blog. By the way: zitten Yvo en Lizzy ook bij de aanschrijfgroep? Of kan ik jouw verhalen doorzetten naar hun?

    Enfin, we lezen het wel weer. En misschien ook wel zien via foto's.

    Gr v Sjef, je peetoompje.

  • 14 Januari 2015 - 00:44

    Stanny:

    Hoi Sjef,

    Wat leuk dat je reageert ! Nog proficiat met jullie trouwdag, ik wist niet dat jullie die laatst hadden. Heel veel plezier in Madrid, ook voor Roos !

    Yvo en Lizzy zitten nu nog niet in de mailinglijst, maar ik kan ze toevoegen als ze dat leuk vinden. Ik heb alleen hun e-mailadres nodig.

    Als het goed is staan er nu al foto's op de blog (nog niet zoveel). Ik ga proberen er nog meer op te zetten, maar ik ben nu nog aan het wachten op mijn nieuwe camera die ik hier besteld heb!

    Groetjes vanuit San Diego !!
    Stanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Hoi allemaal ! Als Limburgse, 20-jarige psychologiestudente te Utrecht, nam ik begin 2014 het besluit te gaan studeren in Amerika. Dit betekent dat ik een gedeelte van 2015 aan de andere kant van de oceaan verblijf. Op 1 januari begint het grote, spannende avontuur en vlieg ik om 8 uur 's ochtends naar San Diego. Vanaf 5 januari studeer zes maanden aan de UCSD, ofwel de University of California, San Diego. Ik verblijf dan in een groot internationaal studentenhuis (I-house), op de campus in San Diego, die aan de Zuid-Westelijke Amerikaanse kust ligt. Ik volg psychologievakken en help mee aan een onderzoek. Ook probeer ik in deze tijd al zo veel mogelijk van Californië te zien. In juni gaat het tweede deel van mijn avontuur van start. Dan ga ik backpacken, eerst door Amerika en later (vanwege het verlopen van mijn Amerikaanse Visum) in Canada. In de laatste maand backpacken in Canada word ik vergezeld door mijn lieve vriend Jasper. Op 16 augustus vlieg ik vanuit Montreal weer naar huis. Ik probeer in deze 7,5 maand zo veel mogelijk foto's en verhalen met jullie te delen en er een leuke blog van te maken. Ik heb er zin in !

Actief sinds 20 Dec. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 24814

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Op exchange naar San Diego

Landen bezocht: