"Zelvuh!" - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Stanny Goffin - WaarBenJij.nu "Zelvuh!" - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Stanny Goffin - WaarBenJij.nu

"Zelvuh!"

Door: Stanny

Blijf op de hoogte en volg Stanny

05 April 2015 | Canada, Vancouver

Als 4-jarige zei ik het al firm tegen Resie als ze me wilde helpen afdrogen na het badderen: "zelvuh!"

Nu, 16 jaar later, mag ik het dan eindelijk écht bewijzen. Aan anderen, maar vooral ook aan mezelf. Één week alleen, reizend door steden waar ik niemand ken, waar ik de weg niet weet en waar niemand me vertelt wat ik moet doen, als ik het niet vraag. Ik kon alles zelf bepalen, heerlijk! Maar ik moest ook alle problemen waar ik tegenaan liep zelf oplossen, in Vancouver zelfs zonder telefoon. Gelukkig maar dat je in het vriendelijke Canada nooit écht alleen bent. Ik hoefde maar langer dan 30 seconden naar de kaart te kijken of iemand vroeg me of ik hulp kon gebruiken (ja, echt!). Ook hierop antwoordde ik steevast: "No, thank you, I'm good", de 2015 versie van "zelvuh!".

Ik heb ontzettend veel gezien (ik zal later een opsomming geven voor degenen die van plan zijn ooit naar Seattle of Vancouver te reizen OF misschien wel de plannen maken dóór mijn positieve verhalen), ondanks dat ik het voor m'n gevoel rustig aan gedaan heb. Alleen reizen is veel efficiënter dan reizen met anderen. Het is ook een stuk minder gezellig... Maar, héél leerzaam. Ik wilde graag weten wat er van mij, Stanny, overblijft als mijn hele vertrouwde omgeving bij me weg is. Ik, alleen, in een compleet nieuwe omgeving, wie ben ik dan? Nou, ik denk nog steeds heel veel na, maar wel een stuk rustiger. Ik heb nog steeds stemmingswisselingen, en ben nog steeds het grootste gedeelte van de tijd vrolijk. Ik maak nog steeds (en waarschijnlijk nog meer) van alles wat ik mooi, leuk, grappig of interessant vind foto's (het liefst 2 of 3). Ik ben dus nog steeds dezelfde Stanny (gelukkig!) maar dan meer chill.

Wat me vooral opviel is dat ik me na één dag in een stad me er al thuis voel. Seattle en Vancouver zijn ook wel ongelofelijk mooie, leuke, gezellige en vriendelijke steden, maar het is toch wel opvallend dat ik me ergens zo thuis kan voelen zonder enige bekenden om me heen (en zelfs zonder mijn vertrouwde spullen). Ik zit op dit moment mijn blog te schrijven (weer met pen en papier) op een boomstronk op English Bay beach, Vancouver, de zonsondergang te bekijken, met live muziek op de achtergrond. Ik voel me goed. Dit is voor mij een belangrijke les.

Dat betekent overigens niet dat ik me er niet op verheug iedereen weer terug te zien in I-House, ik mis ze erg! En het betekent ook niet dat ik vanaf nu af aan altijd alleen ga reizen ("Ohhhhh, gelukkig mer!", hoor ik mam nu zeggen), ik denk dat samen reizen leuker is. Het betekent hoogstens dat ik weet dat alleen zijn me goed doet op momenten dat ik me overweldigd voel door indrukken. Het werkt goed om weer fris en fruitig, vol energie, alle nieuwe indrukken tegemoet te gaan. Exchange Part II, ik heb er zin in! :)

P.S. mijn beloofde opsomming:
Seattle:
* Pike Place Market: leuk om doorheen te lopen, zeker als je van marktjes of verse vis houdt (ik niet bepaald...)
* Waterfront Park: hele gezellige omgeving, en prachtig uitzicht! Ik ben vanuit hier helemaal langs de kust gelopen (zuid) over allerlei verschillende pieren en heb daarbij de twee stadia (Century Link Field en Safeco Field) gezien, evenals het Starbucks Center. Zelfs in de stromende regen was deze route de moeite waard !
* Olympic Sculpture Park. Superleuke, gekke kustwerken van groot formaat, met bij ieder kunstwerk een uitleg wat het moet voorstellen en wat het idee erachter is (was wel nodig). Wat mij betreft leuker dan "doorsnee" kunst.
* Elliot Bay Trail (kustroute noord), nog mooier dan de oostkant die ik de dag ervoor gedaan had (misschien kwam dat gedeeltelijk door het weer), langs de haven, Port of Seattle, Myrtle Edwards Park, Centennial Park, Smith Cove Waterway, Magnolia boulevard. Genieten!
* Kerry park. Hier ging het niet om het park, maar om het geweldige uitzicht ! Veel mensen betalen $30 om in de Space Needle te gaan voor een uitzicht over de stad Seattle, maar vanuit Kerry Park (30 min lopen vanuit Downtown Seattle) is het uitzicht minstens zo prachtig, kun je in alle rust genieten, zonder tijdslimiet, gratis en zonder door glas te hoeven kijken, maar lekker in de open lucht. De weg ernaartoe is steil bergopwaards, door een hele mooie wijk (vind ik persoonlijk ook altijd leuk om te zien). 
* Seattle Center. Hier is ontzettend veel te doen, maar ik ben er alleen doorheen gelopen, wat al een attractie op zich is. Alle musea, exposities en overige gebouwen waren van buiten al (wederom moderne) kunst. Hier is o.a. de Space Needle, Pacific Science Center, Experience Music Project, SIFF Film Center, Key Arena, Chihuly Garden and Glass, en nog meer, en ze zijn het momenteel ook nog uit aan het breiden.
* Lake Union Park, met uitzicht over Lake Union en het Center for Wooden Boats, erg mooi!!! 
* Frye Art Museum. Zeker de moeite waard ! Wat mij erg aansprak was een expositie met portret foto's, waarbij de persoonlijkheid van de gefotografeerde centraal stond. Ik daagde mezelf uit écht naar ieder portret te kijken en te zien wat het wilde overbrengen en waarom. Zelfs in de portretten zonder enige attributen was een verhaal af te lezen, soms in de ogen van de persoon. Andere exposities hadden meer te maken met de geschiedenis van Seattle, waar ook een film over te zien was. Super interessant !

Algemeen: Seattle is een hypermoderne, maar toch ook vriendelijke stad, waar heel veel te zien is, ook al gewoon als je erdoor heen loopt en niet in het bijzonder iets bezoekt. Op iedere hoek van de straat wordt je verrast met een gek, modern kunstwerk (mega voorwerp, bijvoorbeeld een mega waterijsje voor een bank), of een prachtig gebouw. Zowel het uitzicht over de stad vanuit hoger gelegen stukken, als over het water langs de kust-wandelroutes zijn prachtig! Er zijn veel parkjes en pleintjes, en picknickplaatsen met mooie uitzichten. Zeker de moeite waard!

Vancouver:
* Granville Island. Klein eilandje tussen Downtown en West Vancouver, met een marktje. 
* Kustroute West Vancouver door Vanier Park, Hadden Park, Kilsilano Point, Kilsilano Beach Park. Heerlijk uitwaaien met mooi uitzicht.
* Museum of Anthropology. Zeker de moeite waard. Het ligt op de UBC (University of Britisch Columbia) campus, die ook erg leuk is. Een gezellige, vriendelijke en mooie plek. Het museum was enorm, en was vol voorwerpen uit allerlei inheemse culturen. De betekenis achter de voorwerpen werd uitgelegd. Ik vond het zelf erg interessant om het vanuit een helikopter oogpunt te bekijken. Eigenlijk zijn de onderliggende gedachten achter voorwerpen (bijvoorbeeld maskers) voor iedere cultuur in grote lijnen gelijk, alleen wordt het net anders uitgevoerd. Zo zijn maskers in de ene cultuur als dieren, om er gevaarlijk uit te zien, en in een ander juist kleurrijk en esthetisch, mooi. Het is maar aan welke eigenschap meer waarde gehecht wordt binnen een bepaalde cultuur hoe een masker vormgegeven wordt. Daar naast was er een expositie van verhalen van de inheemse bevolking van Vancouver. De huidige generatie neemt het nu op tegen alle acties die het enige erfgoed wat er nog van hun cultuur over is, te beschermen. Niemand lijkt hen te begrijpen, ondanks alle protesten, dus daarom doen zij hun verhaal in het museum, leggen ze meer uit over hun cultuur en waarom het voor hen zo belangrijk is dat bijvoorbeeld begraafplaatsen van hun voorvaderen behouden blijven. Heel interessant!
* Downtown Vancouver. Eigenlijk te veel om op te noemen! Er is zoveel te zien. Ikzelf ben naar de volgende dingen gegaan: Contemporary Art Gallery, Vancouver Public Library, Orpheum Theater, Robson Square, Christ Church Cathedral, St. Andrew's Wesley United Church, waterfront, Canada Place, Vancouver Convention Center, Harbour Green Park, Dr. Sun Yat-Sen Classical Chinese Garden, China Town. Er hangt een hele fijne sfeer in de stad Vancouver, zoals ik al zei vragen mensen JOU of je hulp nodig hebt, als ze zien dat je stilstaat en moeilijk kijkt. Misschien is het wel niet zo gek dat ik me er thuis voelde :)
* Stanley Park. Ik ben (helaas) niet door het park zelf gelopen, maar over de Sea Wall eromheen. Prachtig! Het is een kronkelweg over een rond stukje als aanhangsel van Downtown Vancouver, dus je ziet ontzettend veel heel verschillende uitzichten. Je komt langs o.a. Deadman's Island, Halleluja Point, Lighthouse, Lions Gate Bridge en het eindigt op English Bay Beach, waarvanuit de zonsondergang dus prachtig is. Magisch.
* Lynn Canyon Park met de Lynn Suspension Bridge. Heel erg de moeite waard ! Niet alleen om te genieten van de prachtige natuur (woud, stromend water, rotsen, watervallen enz.), maar ook om lekker actief bezig te zijn. Ik deed een "challenging" hike (Lynn Peak Route) van ongeveer 4 uur, een hele stijle helling omhoog naar de top van een berg, met een PRACHTIG uitzicht! Ik voelde me "On Top Of The World"! Een mooie bijkomstigheid is dat je er met de Seabus heen moet, die overigens in het weekend voor dezelfde prijs als een gewoon buskaartje is. 

Vancouver is zeker weten een Must See stad ! 100% aan te raden !

P.S. 2 Foto's volgen!

  • 06 April 2015 - 23:12

    Gertie:

    fijn te lezen dat je (ook alleen) een goede vakantieweek hebt gehad. Dat zegt veel over je onafhankelijke en zelfstandige persoonlijkheid ! Ja, en je zelfstandigheid zat er al heeeel vroeg in ! Veel succes met de doorstart, morgen en wij gaan snel weer eens skypen ! liefs en duizend x

  • 07 April 2015 - 12:34

    Jos Schrijen:

    Beste Stanny, het verhaal over Vancouver laat mij herinneren dat ik daar samen met Riny in 2010 op rondreis ben geweest. De vakantie begon met 4 dagen Vancouver om vervolgens een prachtige en nog steeds onvergetelijke reis te maken door de "Canadian Rockies" Banff, Jasper, Wistler, en aansluitend langs de westkust noordwaarts tot Lund. De laatste week naar Vancouver Island en weer 2 dagen in Vancouver. Je geniet en dat is belangrijk.
    Groet en tot ziens bij de Phil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Hoi allemaal ! Als Limburgse, 20-jarige psychologiestudente te Utrecht, nam ik begin 2014 het besluit te gaan studeren in Amerika. Dit betekent dat ik een gedeelte van 2015 aan de andere kant van de oceaan verblijf. Op 1 januari begint het grote, spannende avontuur en vlieg ik om 8 uur 's ochtends naar San Diego. Vanaf 5 januari studeer zes maanden aan de UCSD, ofwel de University of California, San Diego. Ik verblijf dan in een groot internationaal studentenhuis (I-house), op de campus in San Diego, die aan de Zuid-Westelijke Amerikaanse kust ligt. Ik volg psychologievakken en help mee aan een onderzoek. Ook probeer ik in deze tijd al zo veel mogelijk van Californië te zien. In juni gaat het tweede deel van mijn avontuur van start. Dan ga ik backpacken, eerst door Amerika en later (vanwege het verlopen van mijn Amerikaanse Visum) in Canada. In de laatste maand backpacken in Canada word ik vergezeld door mijn lieve vriend Jasper. Op 16 augustus vlieg ik vanuit Montreal weer naar huis. Ik probeer in deze 7,5 maand zo veel mogelijk foto's en verhalen met jullie te delen en er een leuke blog van te maken. Ik heb er zin in !

Actief sinds 20 Dec. 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 24889

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Op exchange naar San Diego

Landen bezocht: